Tuesday 1 July 2014

Hikmah solat berjemaah dari segi saintifik


Setiap kali Ramadan akan adanya artikel yang menyiarkan tentang kebaikan solat berjemaah memandangkan pada masa inilah ramai yang mengambil peluang untuk bertarawih di masjid. Saya mengingati daripada pembacaan saya sebelum ini, badan manusia seperti bateri. Ketika kita bersolat, cas tubuh manusia mengalir seperti dalam litar dan akhirnya meneutralkan cas tubuh.


Sebelum solat, ada yang berasa penat dan ada yang tidak. Ketika solat, orang yang tidak penat dan mempunyai cas positif akan mengalirkan cas positif kepada orang yang letih dan mempunyai cas negatif. Ini akan menyebabkan orang yang bersolat jemaah mempunyai badan yang lebih bertenaga dan tenang. Itulah kebaikannya merapatkan saf. Jika pada masa dahulu, bila renggang kita biasa diingatkan nanti syaitan duduk di antara kita dan itu yang menyebabkan kita menjadi tidak khusyuk. Rupa-rupanya ada kebaikan dari segi saintifiknya bila bahu bersentuhan.

Saya juga secara tidak sengaja menjumpai satu kebaikan merapatkan saf. Sebelum ini, saya sering mengelak untuk solat di bawah kipas yang berpusing ligat kerana telekung akan menggerbang dan kadang kala mengganggu tumpuan solat.  Sebenarnya bila kita rapatkan saf, ya telekung itu tak akan ‘terbang’ hehehe.  Walaupun perkara itu kecil, tetapi memberi kesan kepada kita.

**********************
Ikuti kelas online telekung solat. Kita akan bermula dengan belajar membina blog di samping boleh terus promosikan produk telekung. Antaranya:
Telekung Vietnam
Telekung Indonesia
Telekung Cotton Renda
Telekung Barbie
Telekung Strawberry
Telekung Sulam

Pembelian telekung secara borong dan runcit juga  boleh terus hubungi saya.
FB: Zarina Zainal Abidin
SMS/WhatsApp: 019-3875070

No comments:

Post a Comment